Monday, June 27, 2011

Wudhu' Yang Sempurna & Solat Yang Khusyuk

Tugasan pertamaku selaku Jawatankuasa Unit kerohanian Kelab Akademik & Kebajikan Patologi, USM(KAKP USM) adalah menerbitkan risalah sebagai tazkirah bulanan. Sebaik sahaja tamat Exam tempohari, sebah risalah edisi pertama telah berjaya diedarkan kepada semua ahli Kelab. Tajuk Wudhuk dan solat telah dipilih memandangkan ia adala perkara asas yang dilakukan berulang-ulang setiap hari..Artikel seperti di bawah..


Wudhuk sempurna..


Sekurang-kurangnya kita mengambil wudhuk 5 kali dalam sehari. Dengan wudhuk yang sempurna InsyaAllah akan menimbulkan kekhusyukan kepada solat seterusnya memberi kesan yang baik dalam kehidupan seharian. Hayatilah setiap perlakuan dalam wudhuk kita...
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak dan janganlah Kau hitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Penjelasannya:
1. Setiap hari kita sering bercakap perkara yang tak berfaedah
2. Ahli syurga mukanya putih berseri-seri
3. Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan
4. Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri
5. Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala
6. Setiap hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll
7. Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali
8. Qada' dan Qadar kita di tangan Allah

Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmah nya yang tersendiri.



Solat Yg Khusyuk...

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?". Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwuduk zahir dan batin." Isam bertanya, "Bagaimana wuduk zahir dan batin itu?" Hatim berkata, "Wuduk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air.

Sementara wuduk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :

1. 1 1. Bertaubat

2. 2. Menyesali dosa yang telah dilakukan

3. Tidak tergila-gilakan dunia

4. Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya')

5. Tinggalkan sifat berbangga

6. Tinggalkan sifat khianat dan menipu

7. Meninggalkan sifat dengki.

" Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan aku sedang berhadapan dengan Allah, Syurga di sebelah kananku, Neraka di sebelah kiriku, Malaikat Maut berada di belakangku, dan aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratal mustaqim' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik." "Setiap bacaan dan doa dalam solat, aku faham maknanya, kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun." Apabila Isam mendengar menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim. "

Wallahua'lam.. mudahan dapat dijadikan iktibar.

Wednesday, June 22, 2011

Ilmu & Keyakinan..


Hari-hari yang dilalui selepas lulus exam master ternyata lebih mendebarkan..
Kalau dulu lebih kepada tekanan untuk menghadapi peperiksaan tapi kali ini terasa tekanan bila digelarkan sebagai pathologist (Pakar Patologi). Pelbagai perasaan wujud.. Dengan segala kekurangan yang ada, baik dari segi ilmu, pengalaman atau keyakinan..bagaimana untuk menjadi seorang pathologist...? Aduhai.. terasa hidup makin tertekan. Rupanya exam hanya satu simbol atau prasyarat sahaja... inilah peperiksaan yang sebenarnya.. This is beginning of my life untuk memikul tanggungjawab yang jauh lebih berat daripada menjadi seorang master student!


Walau apapun, aku hanya mampu berdoa agar Allah Taala mempermudahkan segala urusanku. Bukan takut kerana tiada ilmu tapi sebenarnya kurang keyakinan untuk ke hadapan... Itulah kelemahan orang-orang melayu jika dibandingkan dengan kaum lain. Ada yang nampak begitu 'confident' walaupun tiada ilmu, tapi kita...? keyakinan yang kurang menyebabkan kita jadi takut..

Kini aku sedang menantikan kelahiran anak ke-3 ku.. Mudahan kelahiran anak ini lebih membahagiakan hari-hari depanku.. 'Ya Allah, kurniakanlah anak yang sihat dan sempurna dan permudahkankanlah proses kelahiran ini..amin.."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....