music

Tuesday, January 27, 2015

Sirih pulang ke gagang

Genap 2 tahun admin membiarkan rumah maya ini tanpa sebarang cerita. Tiba-tiba datang perasaan ingin menulis semula. Mungkin kerana faktor berada jauh di perantauan yg membuatkan perasaan itu tiba2 hadir. Hobi menulis di blog sesawang yang disemai sejak tahun 2008 tiba2 terkubur seketika apabila laman muka buka telah mendominasikan dirinya. Lebih cepat untuk menyampaikan sesuatu melalui FB tapi secara jujurnya menulis di blog memberikan satu kepuasan yang lebih kepada admin. Namun yang kontranya ia mengambil masa yang agak panjang. 

Admin telah mendapat tawaran utk subspecialty training di luar negara. Alhamdulillah.. pertama kalilah admin melangkah ke negara orang puteh ini. Walaupun pernah bercita-cita sejak undergrad lagi tapi baru kali ini diizinkan Allah s.w.t. Dia telah mengaturkan segalanya. Datang bersama suami dan anak2 lebih bermakna, lebih mencabar dan lebih banyak yang perlu dipelajari. Kalau ditanya kenapa pilih Australia admin tak tahu nak jawab apa sebab admin tak pilih negara tapi telah ditemukan dengan supervisor dari Griffith Uni, Gold Coast, Aussie. Semasa dalam proses mencari supervisor, admin betul2 berserah kepada Allah s.w.t. Admin hadir beberapa conferences hanya untuk mendapatkan 'networking' :) Alhamdulillah ditemukan dengan seorang professor yang sangat berpengalaman dalam bidang yang ingin admin terokai dan sangat sangat membantu.. Walaupun prosedur begitu mencabar, banyak masa, tenaga dan wang ringgit yang terpaksa diperuntukkan sehingga terpaksa berulang alik KB-KL hingga 3x.. namun segala proses boleh dikatakan berjalan lancar dan dipermudahkan. 

3 November 2014.. kembara kami bermula. Perasaan berbaur.. sedih berpisah dengan ahli keluarga dan adik beradik yg lain, gundah dan risau dengan kehidupan di tempat baru.. (maklumlah..kata orang hidup bermusafir ini penuh kepayahan).Namun semangat untuk menimba ilmu itu lagi kuat..ingin melihat dunia luar.. pelajari sesuatu yang baru.. kadang2 dalam kepayahan itulah adanya ilmu yang tidak ternilai..
(di KLIA2.. menuju ke balai berlepas) 


Dengan bantuan saudara Uzair Rusli dan isterinya Maizah, di sinilah kami menyewa sejak hari ke-2 hingga ke hari ini. HELENSVALE.  Rezeki lagi.. hari ke -2 dah masuk rumah. Alhamdulillah. Dan inilah kereta pertama kami yang dibeli pada hari ke-5. Sebuah rumah yang agak cute, a town house, double storey with 3 rooms. Sewa AUD 340 perweek :) . Bila dihitung, segala scholar yang dapat dari KPM hanya cukup untuk bayar house rent. It is a gated area, dijaga oleh seorang manager yang agak particular tentang semua perkara terutama dari segi kebersihan. Kawasan yang cukup tenang, very quiet.. tiada kanak2 yang bermain atau buat bising.. sehinggalah kami datang, barulah ada suara kanak2 nakal 3 orang ni. Risau juga jiran2 tidak selesa dengan kehadiran kami, tapi setakat hari ini tiada sebarang complaint dan nampaknya mereka memahami, memang lumrah kanak2.. bermain, bergaduh, menangis itu adalah keriangan mereka. Mungkin inilah masanya untuk kami mendisiplinkan anak2 kami dan masanya juga admin mendisiplinkan diri sendiri agar bersabar dengan karenah anak2, no more shout to them di kala sedang marah ...hehe. Kena hati2, bercakap kuat sikitpun orang sebelah boleh dengar :) 


Dalam post yang pertama ini ingin admin kongsikan sedikit gambar pemandangan yang diambil di sekitar GC. Di bawah in diambil di Springbrook National Park. Lebih kurang 30 minutes dari GC. Rupanya di GC ada banyak hinterlands with their lookouts. Pemandangannya cukup indah sekali.  Hmm... macam tahu tahu jer admin suka menikmati keindahan alam especially scenery dari tempat tinggi :).
 
This is 'The best of all lookout'. 300 meter walk dari tempat parking kereta. Suka sakan kanak2 ini dapat masuk hutan. sepanjang 300 meter tersebut merupakan jalan rentas rainforest dengan bunyi kicauan burung dan pokok2 hutan yang terpelihara.  Seolah- olah seperti berada di atas gunung.. tapi bezanya kami hiking menggunakan kereta :)




Tempat kanak2 ini posing namanya 'Purlingfall look out'. Ada waterfall yang tinggi kat sebelah kiri..  (Tak termasuk dalam gambar ini). Waterfall kat sini hanya untuk dinikmati keindahannya bukan untuk mandi pun.. teringat waterfall di negeri kami, walaupun pemandangannya tidaklah berapa cantik tapi boleh juga selamkan diri di bawah jatuhan air yang sangat dingin itu... (hmmm.. rindunya berkelah di jeram linang, lata tembakah bersama ahli keluarga dengan pelbagai makanan yang sedap2.. huhu.)

Gambar2 di bawah ini di 'Canyon lookout'. Banyak lagi lookouts yang ada di springbrook ini tapi kami hanya memilih yang sesuai dengan kanak2 dan tidak berapa jauh perjalanannya dari tempat parking.



Cukuplah dulu coretan intro ini setelah sekian lama admin berhibernasi.. dengan title 'Sirih Pulang ke gagang'. Yang membawa maksud...Aku kembali ke sini. Kembali mengadap canvas ini dan menulis sesuatu di sini. Bukan untuk sesapa, tapi sekadar catatan diri sendiri. Andai ia bermanfaat kepada kawan2 di luar sana, bolehla berkunjung ke rumah maya ini dan menikmati juadah kongsian cerita. Mudahan ukhuwwah berpanjangan. Andai rasa tiada apa-apa manfaat, maka tidak perlulah berbuat demikian. Sangat banyak perkara yang ingin admin kongsikan. Mungkin di siri yang lain.. Sehingga ketemu lagi yer.... see you ( siyya...versi aussie ;)
 
* Selamat menimati sedikit halwa telinga di rumah admin ini... koleksi nasyid/lagu feveret admin untuk para pengunjung :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....