music

Thursday, January 29, 2015

Nasi & Kuah : Butang & Tembakau


Kali ini admin ingin membongkar satu kisah yang sangat berkait rapat dengan permasalahan yang  sedang admin alami sekarang..
Ini merupakan pengakuan EXCLUSIVE khas untuk pengunjung rumah maya ini agar kita lebih saling mengenali... :)

Admin dilahirkan sebagai seorang yang mempunyai sejenis fobia yang sangat spesifik. Sejak admin kecil dan mempunyai ingatan... as long as I can remember, I'd already have that. I'm a life long CAPNOPHOBIC!'(Fear of tobacco). Admin terasa agak menderita... dilahirkan dlm tahun 70an.. dikelilingi oleh orang yang menghisap rokok daun termasuk ahli keluarga sendiri..admin PENAT!. Admin tersangat sedih dan tertekan kerana admin takutkan urat-urat tembakau tersebut. Bagi admin ia sangat menjijikkan, tak ubah seperti najis dan baunya tersangat busuk. The smoke arises from that tobacco is also disgusting! Dalam rumah keluarga admin sendiri, hanya beberapa ruang yang admin duduki iaitu bilik admin, ruang dapur dan tv. Ada beberapa ruang yang digunakan sebagai tempai santai menghisap rokok daun tak akan admin duduki. Admin sanggup menahan rasa terliur terhadap sesuatu makanan sekiranya telah diletakkan di ruangan itu.. admin tak akan makan. 


Admin sanggup menahan lapar di sekolah rendah dahulu semata-mata kerana admin terjumpa seurat tembakau dalam bihun goreng yang dibeli di kantin. Sepanjang di sekolah tersebut, admin tidak lagi membeli bihun goreng. Admin juga tidak menjamah nasi belauk dan nasi dagang tersohor di daerah Machang suatu ketika dahulu yang dibuat oleh mak sedara sendiri kerana arwah mak sedara tersebut seorang penghisap tembakau di mulutnya (gonye ke apa org panggil). Masa tu admin masih kecil... Admin pernah beberapa kali berjalan menuju ke arah penjual lokcing (satay ikan) tapi terpaksa patah balik setelah admin sedar dia baru saja menghabiskan sisa rokoknya.. Walaupun sesedap mana lokcing admin dah makin hilang selera. Admin juga sanggup kelaparan semasa berada di rumah keluarga angkat semasa program kajian kes komuniti undergrad dulu semata-mata kerana ibu dan ayah angkat adalah perokok daun tegar dan lantai serta meja rumah penuh dengan urat-urat tembakau yang menggelikan.. Admin mintak maaf...hubungan admin dengan mereka pun sangat kurang kerana admin serik untuk berkunjung ke rumah mereka lagi. Maaffff... bukan admin tidak kenang budi...tapi... begitulah.. cukup hebat kesan fobia terhadap diri individu yang mengidapnya..


Alhamdulillah, admin ditakdirkan ke sekolah asrama penuh, 5 tahun di asrama.. sambung matrikulasi 2 tahun dan buat medic 5 tahun, terus kahwin dan kerja. Admin masih ingat admin meraung-raung menangis kerana diusik oleh abang2 admin.. mereka mahu meletakkan urat-urat tembakau tersebut dalam baju admin. Admin hilang tumpuan untuk membaca tatkala berada di rumah kerana sangat terganggu dengan bau tembakau dan asap rokok. Admin banyak habiskan masa mengurungkan diri di dalam bilik... Dengan berdindingkan kayu dan lantai papan, asap rokok masih menyelinap masuk ke bilik admin yang sangat mengganggu jiwa admin. Syukur admin ditemukan dengan suami yang bukan perokok dan begitu juga keluarga dan adik beradik suami yang semuanya bukan perokok. Andai masa bercinta, orang yang dicintai adalah perokok,admin tidak akan teragak-agak memutuskan hubungan :).. pernah terjadi atau tidak itu tetap rahsia admin.. wallahua'lam. 

Sehingga ke hari ini... 38 tahun berlalu...admin masih begitu. Tidak ada perkara yang boleh mengurangkan perasaan itu. Urat-urat tembakau itu tetap jijik di mata dan hati admin. admin tersangat kurang kerkunjung ke kedai makan.. kalaupun pergi, admin akan memilih kedai yang tiada perokok. Admin ingin memohon maaf kepada sanak saudara perokok. Adakalanya admin tidak menjamah makanan yang dihidang di hari raya kerana tahu ia dibuat oleh perokok daun tegar dan dihidang dekat dengan tembakau.. dan Admin sangat malas untuk berkunjung ke rumah sanak saudara yang sentiasa penuh degan urat-urat tembakau..aduhhh...


Memang pelik..kalau tidak, org tak akan namakan ia fobia. Ada yang mentafsirkan fobia ini sebagai ketakutan yang tidak masuk akal atau IRRATIONAL FEAR. Bagi yang tidak pernah mempelajari asas penyakit dan perubatan, mungkin ia membaca ini sambil tergelak besar.. gelaklah.. maafkanlah dia dan kasihanilah dia sebab dia tidak pernah tahu wujudnya pelbagai fobia dalam kalangan manusia ini.. beratus-ratus malah beribu spesifik fobia yang wujud, dari yang agak common sehinggalah yang tidak pernah didengar pun! Admin terdorong untuk bercerita kerana admin sedang memikirkan masalah anak sulung admin.. LUTFILHADI. Di bawah ini gambar admin dan Lutfilhadi? Adakah kami sama????

Lutfilhadi dilahirkan sebagai seorang 'Koumpounophobic' (fear of buttons) atau takut butang. Begitu cantik butang2 yang menjadi gambar tema di ruangan ini tapi ada yang takut?? Ya, memang tidak masuk akal kerana ia sejenis fobia. Admin tak akan letakkan gambar tembakau di ruangan in kerana admin terasa jijik, sebaliknya admin letakkan gambar yang menjadi fobia anak admin. Sedari kecil dia meraung dan lari apabila ingin dipakaikan baju yang ada butang. Admin tidak sama sekali menyangka yang itu adalah fobia. Apabila dia pandai berbicara dan mengatakan yang butang itu najis dan sangat busuk, admin terasa agak berdebar...  Itulah yang amin rasa setiap kali melihat tobacco. 


Admin tidak boleh menerima semua ini dan menyangka yang dia hanya tak suka.. masih lagi membeli baju2 berkolar with buttons dengan harapan dia akan memakainya suatu hari nanti dan akan cuba memujuknya. Admin tidak ambil kesah tentang kebenciannya sehinggalah dia bersekolah dan terpaksa memakai baju butang. Kepalanya agak rigid bila berpakaian sekolah dan hidung seakan menahan bau. Dia akan memakai baju putih di dalam agar badannya tidak akan terkena butang dan admin atau suami terpaksa pakaikan baju untuknya. Admin pernah menyuarakan hasrat utk berjumpa guru sekolah, agar diberi kelonggaran pemakaian tapi dia menghalang. Katanya dia tidak mahu /malu menjadi orang yang pelik.. berpakaian lain dari yang lain. dia takut diejek dan sebagainya...


Dia tidak akan menyentuh butang tersebut.. kalau tersentuh, cepat-cepat dia akan basuh tangannya. Dia marah semua adik2nya kalau ada yang memakai baju butang dan tidak akan berkawan atau duduk dekat. Dia bersorak dan x sabar untuk ke sekolah setiap kali hari rabu di Sri Aman kerana dia dan seluruh kelasnya dibenarkan memakai T-shirt putih tanpa kolar spnjg hari kerana paginya ada pendidikan jasmani. tersangat malas untuk ke sekolah pada hari ahad.. pernah dia menangis enggan ke sekolah.. bila disiasat rupa2nya kerana hari ahad ada perhimpunan. Dia benci perhimpunan sbb terpaksa duduk rapat-rapat in crowds yang semuanya memakai baju sekolah berbutang. Katanya tak tahan dengan bau busuk!. Allah... berdebar admin mendengarnya.. memang sah anak admin ada fobia butang. tapi admin masih denial... masih mengharapkan ia tidak berpanjangan..


Seminggu sebelum sekolah di sini (Australia) bermula, Lutfilhadi kerap dilanda kesedihan.. menangis tanpa sebab dan menyatakan kerisauan dia untuk bersekolah. Sukar tidur dan diselubungi rasa takut untuk bersekolah. Pelbagai alasan diberikan. Tiada kawan, tempat baru/ terasa asing, masalah bahasa dan tidak kurang juga kerana masalah butang. Katanya butang kat sini lebih busuk. 2 minggu terakhir tahun lepas segalanya lancar, rupa2nya dia memendam rasa. Segalanya ketara pada minggu ini. Entah la... admin dan suami hampir buntu, tak tahu nak buat apa lagi... pelbagai janji dan reward telah diberi, segalanya dipenuhi.  Admin tidak memaksa.. tadi dia menangis lagi agar dibenarkan untuk tidak ke sekolah dan berjanji untuk ke sekolah pada esok hari. Admin bersetuju... dan cuba tenangkan dia. Hari ini juga admin ke sekolah berjumpa dengan guru kelasnya dan berbincang mengenai dia. Apa yang dapat admin simpulkan, perasaan yang dia alami adalah kerana '' anxiety''. He anxious about many things... all mixed up. Hanya sokongan yang mampu diberikan.. dia juga sedang membina kekuatan dirinya... Dia kelihatan berusaha melawan segala perasaan yang hadir. Tolong doakan agar semuanya kembali baik.


Persoalannya.... Apakah salah ibu yang mengandung? Adakah ini yang dikatakan KEMANA TUMPAHNYA KUAH KALAU TIDAK KE NASI???
Adakah fobia ini merupakan keturunan? Is  phobia inherited? Cuba baca link ini....

Are phobias hereditary?

Bila tahu yang Steve Job pun fear of button hingga mencetus revolusi touch screen maka terasa satu kelebihan mempunyai phobia. Mungkin Lutfilhadi bakal pencetus evolusi dalam trend berpakaian tanpa butang suatu hari nanti.. manalah tahu kan?

Boleh baca mengenai Fobia butang di link ini untuk mendapat lebih kefahaman..

understanding koumpounophobia

Fear of buttons

Steve Job button phobic


Apa yang dikongsi ini bukan sekadar berkongsi cerita, tapi juga berkongsi ilmu...
Sekurang-kurangnya ada kesedaran dalam kalangan kita tentang adanya fobia yang pelbagai ini.
Andai anda tidak mempunyai sebarang fobia dalam hidup maka bersyukurlah..
Bantulah mereka.. berilah sokongan... jangan tertawa.... jangan tunjuk kehairanan kerana itu refleksi kurangnya ilmu anda.. Wallahua'lam.




18 comments:

ayra said...

Thanks for sharing wan..

wfaiziah said...

Terima kasih zack sparrow kerana sudi singgah.. mudahan bermanfaat

Fazid Ahmad said...

Perkongsian yang amat baik!

norra harun said...

Wan, first time dengar fobia jenis ni, tabahlah melalui ujian Allah ini

norra harun said...

Wan, first time dengar fobia jenis ni, tabahlah melalui ujian Allah ini

norra harun said...

mohon share

norra harun said...

mohon share

wfaiziah said...

Thank you saudara Fazid kerana sudi singgah

Terima kasih kak Norra Harun kerana memahami dan share. mudahan bermanfaat kepada semua.

Unknown said...

I first visited this website , and view the contents of the article , it is very interesting to observe. Moreover this article that you make very high quality of so many health benefits that can be taken after reading the article that you created . For me the other benefits that can get inspiration to write on my own website .
Obat Paru Paru Basah
Obat Gangguan Seksual
Obat Tumor
Obat Nyeri Sendi Lutut dan Jari Tangan
Obat Rambut Rontok

Unknown said...

thank ya to www.qncherbalgroup.com/obat-penghancur-batu-empedu-di-apotik/ informationsnya good look obat lemah syahwat succes brother

Kang Aceng said...

Cara Mengatasi Keracunan Air Ketuban

Keluarga Anda ada yang mengalami keracunan air ketuban?

Ingin tahu cara mengatasinya?

Cukup luangkan waktu 5 menit saja, kami akan beritahu Anda Cara Mengatasi Keracunan Air Ketuban dengan Mudah, Cepat, Aman dan Ampuh.

Cara Pesan QnC Jelly Gamat

Harga Masker Spirulina

Unknown said...

Thank you for providing shanties to enter the link in order to number one on google
Obat Kelenjar Getah Bening Resep Dokter
Obat Ejakulasi Dini
QnC Jelly Gamat
Thank you very much

Diet Diet Sihat said...

memang ada juga fobia nih, baru tahu,

dietdietsihat.com

Unknown said...

Your articles are nice and unique to read, and good luck for you
Cara Pengobatan Aneurisma Otak
Walatra Brain Nutrition

Jisoo Blackpink said...

Hello, we are from the health site admin, want to share our latest articles :

obat benjolan di pipi

Unknown said...

I was scanning answer consequently I discovered your blog exceptionally accommodating.


Thank you so much

https://fearexit.com/

SG SAN said...

Very nice blog and post, I found it informative and useful, thank you for kindly share it with us, best regards and take care

Sandro from Nomes

Save N Grow said...

"I absolutely love your blog! It's such a well-written and informative piece. Keep up the great work!" Save N Grow, a leading Financial Investment Solutions Near me, offers comprehensive investment solutions tailored to meet the unique needs and goals of individuals.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....