Sunday, January 6, 2013

HIDUP GEMBIRA DENGAN MEMBERI..



Memberi sesuatu yang baik, cantik dan bermanfaat adalah dituntut dalam Islam. Orang yang pemurah dikasihi Allah. Rasulullah SAW pernah bersabda yang maksudnya, tangan yang di atas (memberi) lebih baik daripada tangan yang di bawah (penerima).
Untuk dikasihi Allah dan Rasulullah, kita perlu selalu memberi.

Mungkin timbul pertanyaan, apa yang saya hendak beri? Saya tidak punya wang yang banyak... bagaimana saya hendak memberi??

Pemberian bukanlah semata-mata hanya berupa wang. Jika yang dikatakan memberi itu hanya dengan wang atau harta, tentulah orang kaya sahaja yang boleh memberi. Itu tidak tepat...Sebenarnya kita dituntut menjadi seorang pemurah tidak kira orang kaya atau orang miskin. Tapi bagaimana?

Kita boleh memberi apa sahaja bentuk kelebihan yang ada pada kita. Boleh saja berupa wang ringgit atau memberi sumbangan tenaga, atau menyampaikan ilmu dan nasihat. Andainya semua itu tidak kita miliki, kita tetap juga masih boleh memberi... sekurang-kurangnya senyuman atau menggembirakan orang lain dengan mempamerkan wajah yang manis.

Paling tidak, kita boleh memberi sumbangan doa. memberi dalam senyap - mendoakan orang lain tanpa pengetahuannya, yang merupakan pemberian yang amat mudah..

Jika ditanya mana yang lebih menggembirakan, menerima hadiah atau memberi hadiah? Mungkin ramai yang akan menjawab menerima hadiah. Tetapi sebenarnya keadaan tidak selalu begitu.

tanya pada seorang ibu, apakah yang dirasainya ketika anak yang dikandungnya lahir? Dia telah memberi sehabis tenaga, bahkan seolah-olah memberi nyawa ketika melahirkan anaknya. sebaik sahaja tangisan anak bergema, hati ibulah yang paling gembira.

Tanyakan pula pada seorang ayah, apakah yang dirasainya ketika memberi hadiah kepada anaknya yangberjaya? Ya, anak yang menerima hadiah itu tentu berasa gembira, tetapi hati ayah yang memberinya lebih-lebih lagi gembira.

Rupa-rupanya memberi akan menggembirakan jika pemberian itu dilakukan dengan rasa kasih sayang. Dengan memberi, hati akan gembira. Syaratnya pemberian itu hendaklah disertai dengan rasa kasih sayang.

Jadi, sekiranya kita dalam keadaan bersedih atau tertekan, carilah seseorang dan berilah sesuatu kepadanya walau sekadar sekuntum senyuman. Nescaya hati kita akan kembali gembira. Insha-Allah!

Wallahua'lam ... mudahan bermanfaat untuk kita semua..


-petikan daripada NOTA FIKIR  untuk ZIKIR, Pahrol Mohd Juoi-

Monday, May 14, 2012

Coretan buat MAK....



Semasa kecil, panggilan yang paling kerap keluar dari mulut kecil ini hanyalah 'mak!. mak !, mak!' Seolah-olah tiada lagi tempat lain untuk bergantung.... hanyalah 'mak'. Mak lah segala-galanya.... celik aje mata, nampak mak sedang sediakan makanan untuk disuapkan ke mulut anak-anaknya...  masa sepanjang sekolah rendah, Mak lah yang kejutkan dari tidur untuk ke sekolah....Mak lah yang ambil air dari perigi, masukkan ke dalam basin dan dicampur dengan air panas yang baru direbus...Mak lah yang siramkan air mandian ke badan ini setiap hari untuk ke sekolah.. Mak lah juga yang siapkan itu ini... malah segala-galanya... pendek kata tiada susahnya hidup sebab adanya Mak.. anak2 tidak terasa susahnya mencari dan menyediakan apa sahaja barang keperluan kerana belum sempat berbuat apa2, Mak dah buatkan... bersyukurlah diri... bersyukurlah abg2, kakak2 dan adik2ku kerana kita mempunyai Mak sedari kecil hinggalah sekarang...tidak seperti sesetengah orang yang tidak sempat merasa kasih ibu, tidak sempat membalas jasa ibu malah ada juga yang didera oleh ibu...tapi kita, dijaga dan dilindungi oleh ibu dengan penuh kasih sayang yang tidak pernah berkurang...
Gambar Mak bersama kakakku....Kak Nah (Wan Maznah)

Gambar Mak bersama kakakku...Kak Mah (Wan Asmah)

Mak,
Sebanyak mana garis kedutan di wajah Mak..banyak lagi pengorbanan mak terhadap kami semua. Walaupun Mak ditakdirkan menjalani kehidupan yang susah...tiada harta benda, hanya sebuah bangsal tempat berteduh menjaga 11 orang anak... namun mak sebenarnya KAYA... kaya dengan anak2 yakni harta yang paling bernilai buat mak...anak2 inilah nanti yang akan doakan mak di sana... InsyaAllah...

Mak,
Apa yang paling istimewa tentang mak berbanding dengan sesetengah ibu yang lain...???
(Mak duduk di tengah ....)
Mak tidak pernah mengungkit dengan segala apa yang telah Mak berikan...Mak tidak pernah mengharapkan balasan, apatah lagi bercakap-cakap tentang balasan...Mak tidak pernah sesekali meminta-minta daripada anak2nya...Mak tidak pernah meletakkan anak-anaknya dalam keadaan serba salah tidak kira dalam apa situasi sekalipun...Mak tidak pernah 'demand' yang keterlaluan daripada anak2nya.... Mak tetap Mak... Perangai Mak yg sebegini menyebabkan anak2 bertambah sayang terhadap Mak dan apa sahaja yang anak2 lakukan terhadap mak begitu IKHLAS, lahir dari kesedaran dan hati nurani anak-anak itu sendiri... bukan kerana bebelan mak... bukan kerana permintaan mak...bukan kerana ungkitan tentang segala jasa-jasa mak....Mak tidak pernah menyamakan kasih sayang itu dengan material atau wang ringgit....sayang, kasih, cinta bagi mak bukanlah  perlu dimanifestasi dengan pemberian duit atau  barang kemas...bagi Mak, Mak tidak perlukan semua itu.. mak hanya mahukan anak2 Mak bahagia....itulah yang selalu ada dalam doa Mak.. Mak, ketahuilah mak begitu istimewa....

Mak,
Tanggal 11 Mei 2012, Mak telah dianugerahkan sebagai Tokoh Ibu Keluarga Mawaddah... Tahniah Mak. Mak memang layak... lebih daripada layak!!

Inilah sijil dan hamper yang telah digondol oleh Mak.... Anak2 Mak semuanya berbangga dengan Mak. Mendidik 11 orang, membesar menjadi orang berguna semuanya bukanlah satu tugas yang mudah...penuh kegetiran.. mak bukan sahaja menjaga anak, bahkan bekerja mencari belanja sesuap nasi, mencari kayu api, menoreh getah, mengambil upah membasuh kain, mengikat daun tembakau, pernah bekerja mencuci botol di kilang sos dan juga bercucuk tanam segala sayuran untuk dijual... itulah Mak, insan SERBA BOLEH!
Mak (paling kiri) turut bersma ke majlis konvokesyen Master untuk menjaga Al-Qarni... terima kasih jua pada ibu mertuaku, Siti Aklima Salleh (berdiri sebelah kiriku).

Kini Mak telahpun berumur 72 tahun, punyai lebih daripada 60 orang cucu  dan berpuluh-puluh cicit... Mak masih sihat..Alhamdulillah... dengan keikhlasan yang ada dalam diri Mak membuatkan ia terpancar pada wajah Mak... masih sihat, bertenaga dan awet muda. Terima kasih Mak... terima kasih di atas segala-galanya! harapanku agar Mak kini bahagia... dan agar hasrat Mak untuk ke Tanah Suci tahun ini akan kesampaian... InsyaAllah...Amin...
 

Aku Masih Ingat

Aku masih ingat
dan akan terus ingat
sehingga akhir hayat
dulu engkau banyak menderita

aku masih ingat
dulu engkau banyak menangis
aku masih ingat
dulu engkau banyak berkorban
apa saja

aku masih ingat
dulu engkau berbalut ketabahan
membesarkan aku mengenal kemanusiaan
aku masih ingat
dulu engkau berlantaikan semangat
mengasuh aku menjadi insan beriman
aku masih ingat
dulu engkau berdinding kegigihan
mendidik aku menjadi anak soleh
aku masih ingat
dulu engkau merumahkan setia
memelihara aku dengan kasih sayang
menjadi manusia berguna

aku masih ingat….
aku masih ingat….
tak kan mudah aku lupa
karena jasamu tak terbalas semuanya
karena tak terenang sepenuhnya
di laut budimu

ibu……..!!!!
aku masih ingat
mengucapkan terima kasih
dan akan terus ingat melafazkannya
sehingga akhir hayat
aku masih ingat
segala yang murni itu…(dipetik dari tinta Fansuri)

Monday, February 20, 2012

CINTA & PERKAHWINAN

Rumah mayaku agak terbiar akhir-akhir ini..
Pagi ini agak free maka terasa lah untuk menulis sesuatu..
Teringat tentang artikel dalam Risalah Bulanan kelab Akademik & kebajikan Patologi (KAKP). Artikel ini telah kupetik dari laman I Luv Islam dan telah dijadikan bahan bacaan sebagai renungan untuk kakitangan di sini... :)


CINTA & PERKAHWINAN

Suatu ketika Syawal telah berbicara dengan gurunya….

Syawal bertanyakan makna cinta dan gurunya pun menjawab:

“Masuklah kamu ke dalam hutan, pilih dan ambillah satu batang ranting yg menurutmu paling baik, tetapi engkau haruslah berjalan ke depan dan jangan kembali ke belakang. Pada saat kau sudah memutuskan pilihanmu, keluarlah dari hutan dengan ranting tersebut”.

Maka masuklah Syawal ke dalam hutan dan keluarlah Syawal tanpa membawa sebatang ranting pun. Gurunya bertanya, maka jawab syawal: “Saya sebenarnya sudah menemukan ranting yang bagus, tetapi saya terfikir barangkali di depan saya ada ranting yang lebih baik. Tetapi setelah saya berjalan ke depan ternyata ranting yang sudah saya tinggalkan tadilah yg terbaik. Maka saya keluar hutan tanpa membawa apa-apa”.

Guru itupun berkata: “ Itulah makna
Cinta ”.

Lalu Syawal pun bertanya apa makna perkawinan. Guru pun menjawab: “ Sama seperti ranting tadi, namun kali ini engkau haruslah membawa satu pokok yang kau fikir paling baik dan bawalah keluar dari hutan”.

Maka masuklah Syawal ke dalam hutan dan keluarlah Syawal dengan membawa pohon yng tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu indah. Gurunya pun bertanya, maka jawab syawal:

“Saya dapati pohon yang indah daunnya, besar batangnya.. Tetapi saya tak dapat memotongnya dan pastilah saya tak mampu membawanya keluar dari dalam hutan …. Akhirnya saya tinggalkan. Kemudian saya temukan pohon yang tidak terlalu buruk, tidak terlalu tinggi dan saya fikir mampu membawanya kerana mungkin saya tidak akan menemukan pohon seperti ini di depan sana. Akhirnya saya pilih pohon ini kerana saya yakin boleh merawatnya dan menjadikanya indah”.

Lalu sang guru berkata: “ Itulah makna Perkahwinan ”.

Begitu banyak pilihan didepan kita seperti pohon pohon beserta rantingnya didalam hutan, tetapi kita mesti menentukan satu pilihan dan bila terlalu memilih tidak satu pun akan kita dapati, kerana kesempatan itu hanya sekali dan kita harus terus maju seperti waktu yang bergilir ke depan, yang tidak pernah tersimpan pada hari kelmarin dan bersemayam pada masa lalu kita.

Artikel dipetik daripada.. www.iluvislam.com








Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah telah tetapkan sejak azali.. Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri kerana dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Ingatlah....mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya...


Mudahan ada manfaatnya kepada kita semua... Wallahua'lam...

Friday, January 27, 2012

Jiwa RAPUH @ Lagu RAPUH.....?

Sama-samalah kita menghayati dan berhibur dengan lagu RAPUH..... I love this song.....:)

Detik waktu terus berjalan
Berhias gelap dan terang
Suka dan duka
Tangis dan tawa
Tergores bagai lukisan

Seribu mimpi berjuta sepi
Hadir bagai teman sejati
Di antara lelahnya jiwa
Dalam resah dan air mata
Ku persembahkan kepadaMu
Yang terindah dalam hidupku

Meski ku rapuh dalam langkah
Kadang tak setia kepadaMu
Namun cinta dalam jiwa
Hanyalah padaMu

Maafkanlah bila hati
Tak sempurna mencintaiMu
Dalam dada ku harap hanya
Dirimu yang bertakhta

Detik waktu terus berlalu
Semua berakhir padaMu





..........& Cinta ALLAH jua yang pertama dan terakhir...............

Saturday, December 17, 2011

BUNGA & FALSAFAH....




Bunga memang begitu sinonim dengan wanita... bunga dan wanita ibarat Irama dan lagu yang sukar untuk dipisahkan...walaupun ada wanita yang tidak gemarkan bunga, tapi ia hanyalah segelintir. Walaupun tak suka....andai diterima daripada orang tersayang, sudah pasti akan suka juga akhirnya....:)

Sejambak bunga mawar bukan sekadar untuk menyampaikan mesej 'Aku cinta padamu' atau jambangan Carnation yang memberi erti 'moga cepat sembuh', bahkan setiap bunga sebenarnya mewakili makna tersendiri.Sebab itulah dikatakan bunga mampu menjadi wakil tanpa bicara yang berkuasa merungkap 1001 falsafah atau rahsia yang cuba disampaikan oleh pengirimnya.



Bunga ros atau mawar adalah antara bunga yang paling diminati oleh orang ramai apatah lagi seorang wanita. Bunga ros mampu melahirkan pelbagai jenis bahasa cinta. Sekiranya ingin memujuk kekasih, lebih mudah pujukan itu dilakukan bila disertakan bersama walau sekuntum bunga ros. Lebih cepat cair jadinya! Selain bunga ros, bunga lain juga mampu menyampaikan mesej dan makna tersendiri. Jadi sebelum berkunjung ke mana-mana kedai bunga untuk membuat tempahan untuk dijadikan hadiah atau sekadar penyeri rumah, apa kata kita mengenalpasti terlebih dahulu kuasa yang dimiliki oleh setiap kuntum bunga yang dipilih. Pemilihan jenis bunga yang sesuai dikatakan mampu mendorong harapan dan kegembiraan dalam diri kita....

BERDASARKAN PEMBACAAN...INILAH FALSAFAH DI SEBALIK KUNTUMAN BUNGA...:)

ROS PUTIH
Cinta sejati dan kekuasaan.

BUNGA CARNATION
Bunga ini comel dan boleh didapati dalam beberapa warna seperti merah dan putih. Ia dikatakan mampu membantu menggelakkan perasaan sedih menimpa diri seseorang.

BUNGA CAMELIA
Ia dapat 'memanggil' semangat cinta dan kebahagiaan yang berkekalan selamanya.

BUNGA KEKWA
Bunga ini melambangkan kekuasaan sebuah perasaan cinta.

BUNGA DAISI
Ia mampu meningkatkan daya intuisi seseorang untuk meramalkan sesuatu perkara.

BUNGA IRIS
Ia melambangkan bahawa seseorang itu yakin dengan perasaan yang sedang dialami itu.

BUNGA JASMIN
Ia mendorong ke arah percintaan dan kekayaan.

BUNGA ORKID
Ia memberikan semangat berkobar-kobar untuk menjalani hidup.

ROS MERAH
Boleh mengungkap pelbagai perasaan cinta.

BUNGA MATAHARI
Seseorang itu inginkan dirinya diberikan perhatian dan kehormatan seperti yang sepatutnya.

BUNGA TULIP
Ia membawa rasa cinta dan tuah.

BUNGA IVY
Ia membawa kepercayaan dan kehormatan pada diri seseorang.

BUNGA VIOLET
Ia meningkatkan daya imiginasi seseorang.


KOD WARNA BUNGA

Merah
: Perasaan yang berkobar-kobar dalam sesuatu perkara yang sedang atau ingin dilakukan.

Ungu
: Apa yang paling penting adalah semangat yang diperlukan untuk melakukan apa saja yang diinginkan.

Kuning
: Peluang-peluang yang bakal hidup dalam diri seseorang.

Putih
: Semangat mementingkan kebenaran.

Merah Jambu
: Seorang mungkin sedang cuba mendekati dirimu!




Aku memang pencinta bunga...amat meminati bunga.. kerana ia adalah sesuatu yang indah...:)
Bunga MATAHARI suka ditatap kerana ia begitu megah dan melambangkan sesuatu yang ceria...namun, hidup kita bukanlah sentiasa ceria kerana ada 'ups and downs'. Bunga TULIP, walaupun tidak semegah bunga matahari tapi bagiku tulip antara bunga yang punyai daya tarikan tersendiri dengan cirinya yang 'simple' tetapi memikat.....bagiku, seorang wanita itu andai diibaratkan sekuntum Tulip...adalah seorang yang berpewatakan pemalu, ayu dan sopan...:), Dalam diam aku meminati tulip dan sebenarnya tulip begitu memberi makna dalam hidupku...

Wallahua'lam... sekadar perkongsian
mudahan ada manfaat....

Tuesday, November 15, 2011

NILAI DI SEBALIK ANGRY BIRDS


Aku seringkali tersenyum keseorangan mengingatkan 'ANGRY BIRDS' yang telah menjadi kegilaan anak-anakku dan kebanyakan kanak2 zaman sekarang.... Apalah yang seronoknya bermain dengan ANGRY BIRDS ni... Kanak2 zaman dulu sibuk bermain dengan elastik untuk mengelastik burung, tapi di zaman siber ini, kanak bermain elastik di iphone, android, ipad, ipod dan etc...bukan meng elastik burung, tapi burung2 tersebut menjadikan dirinya bahan atau bom untuk me membunuh babi-babi yang telah mencuri telur burung....alahai...


Namun, tahukah anda sebenarnya Angry birds dipenuhi dengan nilai-nilai dan prinsip-prinsip sebuah gerakan Dakwah Islamiyah....

1) Jihad dan Tadhiyyah (Pengorbanan)

antara ciri yang paling power pasal Angry Birds ni, sebab burung-burung yang marah tu semuanya sanggup berkorban menyerahkan jiwa dan tubuh mereka untuk mencapai matlamat mereka iaitu menghapuskan babi-babi hijau yang suka tersengih jika masih hidup di akhir permainan mungkin yang merah, biru dan hijau hanya sanggup mencederakan diri sendiri tapi bagaimana dengan yang hitam dan putih?Yang hitam sanggup meletupkan dirinya sendiri! yang putih pula?sanggup mengorbankan anaknya!.....itu bukanlah satu pengorbanan yang senang, menghantar anak yang masih dalam telur ke medan jihad segala-galanya untuk mencapai satu matlamat yakni menjatuhkan tembok-tembok jahiliyah yang kukuh, untuk menghapuskan babi-babi hijau itu selama-lamanya... terutamanya ketua mereka yang memakai mahkota emas

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin itu diri mereka dan harta mereka dengan memberikan kepada mereka syurga..."

(At-Taubah 9:110)



2) Amal Jamaie

Dalam nak meruntuhkan tembok-tembok jahiliyah yang begitu kukuh burung-burung yang marah itu tidak bertindak secara berseorangan malahan mereka tidak akan mampu meruntuhkannya jika bertindak secara berseorangan maka mereka bersatu, bersatu tenaga mereka, bertindak secara berjemaah untuk meruntuhkan tembok-tembok jahiliyah itu



3) Tanzim (organisasi) yang tersusun

Tapi adakah mereka main langgar je sape yang serang dulu?Jawapannya tidak....
mereka sedar setiap burung mempunyai kemampuan dan semangat pengorbanan yang berbeza dan setiap burung mempunyai isti'ab (penguasaan) yang berbeza jadi mereka susun sape pergi dulu, lepas tu sape pergi dulu...

kenapa?

sebab Saidina Ali mengatakan

"Kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun"



4) Gerak kerja yang Muntijah (berhasil)

Bagaimana pula cara mereka susun siapa yang perlu pergi dulu dan siapa yang pergi kemudian?
Mereka menyusun dengan menilai bagaimanakah cara yang paling muntij dan cepat untuk meruntuhkan tembok jahiliyah itu maka setiap orang yang mempunyai isti'ab yang berbeza, berfokus kepada kelebihannya ....yang tahu potong kayu pergi serang kayu .....yang boleh hancurkan batu pergi hancurkan batu dan menjadi tanggungjawab kita pula, sebagai qiyadah (ketua) mereka untuk detect, apakah kelemahan musuh kita dan dengan segala kekuatan serta isti'ab jundi (tentera) yang berbeza-beza bagaimanakah kita ingin menyusun strategi untuk mengalahkan babi-babi hijau tadi dengan tenaga yang paling sikit, dan masa yang paling cepat


5) Taat

Sebagai qiyadah, perkara yang paling menyenangkan hati kita dan meneruskan semangat kita untuk berjuang adalah kalau kita suruh burung-burung marah itu menyerang ke atas, maka dia akan pergi ke atas dan kalau ke kanan, maka dia akan pergi ke kanan pasti tidak ada orang yang nak main dan selama-lamanya babi-babi hijau itu akan gelak terkekeh-kekeh sekiranya qiyadah suruh serang ke kanan, dia pergi melayang ke atas...



6) Ukhuwah

lastly, kena faham bahawa ukhwah burung-burung yang marah itu sangat kuat...

itulah teras dan tunjang utama kekuatan mereka....mereka sedih, marah, apabila saudara-saudara mereka dicuri telurnya. Mereka merasai penderitaan saudara-saudara mereka kerana sesungguhnya burung-burung yang berwarna itu bersaudara seperti mana kita umat Islam bersaudara. Jika salah satu daripada saudara kita sakit/derita, kita turut merasakan penderitaannya dan kita akan berusaha untuk menyelamatkan saudara kita daripada musuh yang nampak di dunia dan juga musuh yang tidak nampak yang menarik kita ke api neraka

kenapa?

sebab kita menyayangi saudara kita sesungguhnya dakwah ikhwanul muslimin itu adalah berteraskan dakwah kasih sayang kerana cinta kita kepada Islam dan Umat Islam tidak akan wujud game Angry Birds jika tidak ada ukhwah di kalangan mereka, begitu juga tidak akan wujud gerakan Islam malahan mustahil akan menang gerakan Islam jika tidak wujud ukhwah dan muhibbah antara semua umat Islam


"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan engkau melihat manusia berbondong-bondong memasuki agama Allah. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepadaNya. Sungguh, Dia Maha Penerima Taubat"

(An-Nasr 110:1-3)

sedarlah...

pertolongan Allah tidak akan datang jika tidak wujud ukhuwwah dan kesatuan di kalangan umat Islam dan prinsip kepada kesatuan itu terletak pada Usul 20 oleh Imam Hassan Al-Banna
semua yang korang baca tadi adalah pengajaran daripada Angry Birds tapi ada satu lagi pengajaran yang tersirat iaitu jika kita melihat dunia ini dengan perspektif Islam yang jernih kita akan memasuki sebuah dunia yang berbeza dan kita akan mampu melihat apakah masalah umat Islam sebenarnya, sehingga mereka tidak mampu menang-menang lagi sampai sekarang...



Sekian...sehadar perkongsian ilmu.
Dipetik daripada Email sahabat dan laman web IluvIslam

Mudahan ada manfaatnya..

Thursday, July 28, 2011

KELAHIRANNYA...


Si kecil baru sahaja melelapkan mata..Al-hamdulillah..lena juga akhirnya setelah hampir 3 jam di pangkuan. Biasanya sebaik sahaja si kecil tidur, mamanya juga akan terus tidur kerana mengantuk yang amat, tapi kali ni walaupun jam hampir pukul 1 pagi, tapi mata masih segar kerana telahpun tertidur petang tadi..

Si kecil ini merupakan putera ke-3 kami yang telah dilahirkan pada malam 4 Julai 2011, jam 11.56 malam dan telah diberi nama Muhammad Al-Qarni. Kelahirannya telah disambut girang oleh kami sekeluarga terutamanya oleh 2 orang abangnya..Ahmad Lutfilhadi dan Ahmad Baihaqi yang sudah tidak sabar lagi untuk mendapatkan seorang adik..

Muhammad Al-Qarni membesar dalam kandungan mamanya tatkala mamanya berada di tahun akhir pengajian master. Walaupun tidak dirancang..tapi itulah yang dikatakan sebagai rezeki.. Walaupun berada dalam keadaan yang agak tertekan, namun Alhamdulillah..dia tetap membesar dengan sihat. Peperiksaan akhir master tempohari telahku lalui bertemankan Al-Qarni yang berumur 8 bulan dalam kandungan... Saat yang mengerikan/ menakutkan itu telahpun berlalu...3 minggu aku berkampung di UM untuk menghabiskan exam master, 3 minggu juga aku berada dalam tekanan emosi yang maksimum, tidur seorang diri tanpa suami atau anak-anak, hanya mampu mengadu kepada Allah..berdoa dan terus berdoa, meminta dan terus meminta tanpa mengenal putus asa, membaca dan terus membaca... 6 jam berada di bilik post mortem dengan kekejangan kedua-dua belah kaki dan dalam keadaan hypoglycemic itu merupakan pengalaman yg agak pahit bagi seorang ibu hamil 32 minggu.. Namun, Alhamdulillah...Allah s.w.t Maha Penyayang.. aku telah direzekikan untuk LULUS dalam peperiksaan tersebut. Syukur ke hadhirat Ilahi..

Kini aku berada dalam pantang, 22 hari postdelivery.. rasa badan makin sihat. Masa banyak dihabiskan untuk si manja yang baru ini hingga terpaksa mengabaikan anak2 yang lain... Nasib baik suami banyak membantu menguruskan karenah 2 orang abangnya yang boleh tahan nakal dan ragamnya yang boleh memeningkan kepala.. dan nasib baik juga aku masih punyai ibu yang masih sihat walaupun sudah berusia 70an.. Dengan pengalaman ibuku yang punyai anak seramai 11 orang, maka dapatlah meringankan bebanku menjaga baby kecil ini selama 2 minggu..terima kasih ibu...Jasa ibu sememangnya tidak akan mampu dibalas!

Pada hari ke-10 tempohari, majlis cukur jambul, Aqiqah dan kesyukuran telahpun disempurnakan. Alhamdulillah.. kehadiran tetamu sangat menggalakkan.. terima kasih yang tidak terhingga kepada teman2 dan saudara-mara yang sudi datang dan juga kepada ahli keluarga yang telah menjayakan majlis tersebut... Almaklum ajelah., bila tuan rumah dalam pantang ni, banyakla perkara yang terpaksa diuruskan oleh orang lain...


Banyak betul hadiah yang al-qarni dapat.. sempat jugak ambikkan gambar sebahagiannya (1/4). Hadiah yang lain telahpun dibuka oleh Baihaqi.. Terima kasih bebanyak kepada rakan sejabatan yang telah menghadiahkan 'AVENT STERILISER" ..memang berhajat nak beli, tapi tak pernah menjadi..tetiba dapat hadiah.. Syukur sangat...

'Mudahan aku menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dengan nikmat kurniaan-Nya...dan Ya Allah...jadikanlah anak kelahiranku ini seorang pejuang untuk menegakkan agamaMu di muka bumi.."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....