music

Wednesday, July 21, 2010

Patologi dan SEMINAR

Alhamdulillah...buat julung kalinya, Jabatan Patologi, Pusat pengajian Sains Perubatan, USM Kubang Kerian telah berjaya mengadakan seminar on Soft Tissue Tumours. Mungkin ini sebagai langkah permulaan untuk Jabatan ini terus mengorak langkah dengan lebih maju ke hadapan, InsyaAllah..

Dengan hanya berbekalkan tenaga beberapa kerat ahli jawatankuasa yang ada (seperi gambar di atas...), akhirnya seminar ini telah berjaya. Sekurang-kurangnya dapat memberi pengalaman baru kepada staf yang terlibat dan sekaligus sebagai latihan minda agar mampu melakukan apa sahaja dalam pelbagai situasi berlainan selain daripada melakukan tugas rutin hakiki harian..

Jabatan Patologi (merujuk kepada histopatologi @ anatomik patologi @ kaji tisu) merupakan antara jabatan yang terpenting dalam sesebuah institusi. Ini adalah kerana Jabatan ini menjadi Jabatan Rujukan untuk menapatkan report/diagnosis pesakit bagi meneruskan rawatan untuk mereka. Namun kerja yang boleh dikatakan berada di belakang tabir pentas ini telah meyebabkan kewujudan Jabatan ini kurang diketahui umum.

Seminar yang dianjurkan ini secara umumnya mengupas tentang Jenis-jenis 'tumours' yang berasal daripada soft tissue. Soft Tissue yang dimaksudkan adalah merujuk kepada tisu-tisu pe nyokong selain daripada kulit, tulang dan organ dalaman. Untuk memberikan nama kepada soft tissue tumours adalah begitu mencabar kerana ia memerlukan pengetahuan yang mendalam dan berkebolehan membezakan setiap jenis kanser/tumour tersebut. Pathologist sememangnya telah dilatih untuk mengenali setiap sel tumour dari segi rupa bentuknya dan kehadiran antigen didalamnya yang boleh dikenalpasti dengan melakukan pelbagai immunostain.


Inilah sebenarnya wajah-wajah 'Organizing Committee' yang telah bekerja kuat tanpa mengira waktu...habis minyak kereta, masa ,tenaga, bil telefon dan macam2 lagi...ada yang mengadap komputer download image dan burn cd hingga lewat malam, menghantar dan membalas email peserta, speakers dan sponsors hingga lewat malam, ke sana ke mari menghabiskan minyak kereta tanpa mengira masa,menelefon dan men sms pelbagai pihak tanpa mengira masa dan tempat hingga bil telefon melambung tinggi...:)dan pelbagai lagilah yang tak tertulis..

BUKAN mengharapkan balasan apa2 pun..sekurang-kurangnya usaha penat lelah ini dihargai dan Mudahan diberkati ALLAH.

1 comment:

BeauTiFuLGirL said...

http://www.beautifulgirl84.blogspot.com/

salam...sila lah jejak blog sy..
:) salam perkenalan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....