music

Tuesday, October 13, 2009

Kristal yang Hilang...?

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam luarbiasa...mudahan diri sentiasa berada dalam limpah Rahmat Allah S.W.T..

Alhamdulillah..hari ini hati penuh girang merasmikan senaskhah Quran Tafsir Per kata yang baru dibeli daripada seorang sahabat. Seronok sangat rasanya membaca ayat-ayat al-Quran dengan mengetahui maksud setiap patah perkataan yang disebut. Terima kasih kepada hamba Allah yang mengilhamkan Quran sebegini kerana telah memberi kegembiraan kepada insan sepertiku sekaligus menggalakkan orang ramai agar mendalami isi kandungan al-Quran. Mudah-mudahan semangat untuk membaca al-quran sentiasa diperbaharui..

Alangkah bagusnya andai kita semua dapat menguasai Bahasa Arab dengan baik kan..? teringat pulak kisahku suatu masa dahulu....Hmmm dulu, pernahla tuan rumah belajar Bahasa Arab kerana ia merupakan suatu subjek tambahan yang wajib dipelajari oleh semua student form1-form 4 di SMACH. Siap kena ambik exam SRP lagi..tapi bukan form3 tapi di form4. Mgkin sebab ia hanya subjek tambahan, jadi bila diambil di form 4 maka tak akan mengganggu konsentrasi pada subjek2 lain....Mgkin ramai yang ingat kami akan score sbb ambik SRP 1993 B.Arab only..:) tapi malangnya ramai yang fail dari yang lulus,yang lulus hanya boleh dibilang dengan jari...betapa tiada penekanannya terhadap subjek ini.

Tapi...jangan terkejut kalau tuan rumah dapat score A. Aku pun tak tahu macamana boleh dapat A. The only person yg dapat A dalam kalangan majoriti F. Ustaz kami memandang aku dengan kerutan 1000 di wajahnya lalu terpacul soalan dari mulutnya.."Macamana awak boleh dapat A?" Maafla ustaz...rasanya tiada jawapan yang keluar dari mulutku waktu itu..hanya senyuman kegembiraan dan aku meninggalkan ustaz dengan wajah kehairanannya. Kesian ustaz...

Tiada jawapan untuk ustaz...ucapan terima kasih untuk ustaz pun aku terlupa kerana agak tersinggung dengan soalan itu..tapi ustaz, yang pasti aku gembira mempelajari B.Arab. Alhamdulillah..setiap patah perkataan dan nahu yang ustaz ajar meresap masuk diingatan dan disimpan hingga ke hari exam. Memang 'homework' yang diberi tak terbuat ustaz...tapi bukan bermakna aku tak suka belajar arab, tapi tak buat sebab orang lain pun tak buat jugak...itulah syndrome budak sekolah...termasukla aku. Malu nak buat sesuatu yang baik...

Mudah-mudahan dengan memiliki Quran Tafsir Per kata ini akan dapat menambah cinta ku pada Al-Quran dan menyemai semula cintaku pada Bahasa Arab, bahasa AL-Quran yang telah kutinggalkan mempelajarinya sejak tahun 1993...InsyaAllah akan ku cari semula kristal ku yang hilang.....Ya Allah, permudahkanlah segalanya urusanku baik urusan dunia mahupun urusan akhirat.

Amin. Wassalam.

2 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu

Ros Illiyyuun said...

Al-Qur'an bibliografi utama dalam kehidupan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....