music

Tuesday, December 29, 2009

Ketika dulu..

Gambar ini telah ditag oleh seorang kawan, Roslina Omar dalam FB. Gambar ini mengingatkanku suatu ketika dahulu, semasa berada di Medical School, USM Kubang Kerian, Kelantan. Kenapa ambik Medic ya?? hmm..Soalan cepu emas yang sangat relevan, yang sering ditanya dalam interview. Macam2 jawapan yang keluar...adakah jawapan tersebut benar2 lahir dari hati atau sekadar rekaan untuk menyentuh hati si interviewer??..entahlah..even me, masih tak pasti kenapa ambik medic. Whatever...I'm very happy and grateful to become a doctor.

For me, belajar Medic ni tak adalah susah sangat cuma kena ada sedikit kerajinan...kalau tak rajin, tak kiralah intelligent macamana pun seseorang itu tak semestinya dia akan berjaya..The keyword is 'hardworking'. Kena rajin pergi ward, clerk patient, ikut ward round and see a lot of cases because the best textbook for medical student is patient.

Tup tap tup tap..5 tahun sudahpun berlalu...gambar kat atas ni diambil pada Malam Graduasi in April 2002, setelah tamat peperiksaan Final (ke-3 berdiri dari kiri). Alhamdulillah...akhirnya berjaya menjadi seorang doktor. Sungguh cepat masa berlalu. Walaupun 5 tahun agak panjang sepanjang pengajian tapi rupanya itu bukanlah pembelajaran yang sebenar-benarnya... The real learning proses started while being a houseman...ya..bila dah mula kerja. waktu itulah bermulanya pempelajaran yang real dan sangat bernilai..facing the real situation...silap percaturan boleh'membunuh'! nauzubillah...Itulah yang membuatkan diri ini sentiasa bergantung harap padaNya agar dikurniakan 'strong gut feeling' dan diarahkan segala perlakuan dan tindakan dengan mengaplikasikan segala pengetahuan asas yang telah dipelajari sebelum ini bagi tujuan menyelamatkan pesakit...

Kini proses pembelajaran bermula lagi..kali ini pengajian Postgraduate or Master in Histopathology (anatomik Pathology). It takes about 4 years untuk bergelar seorang doktor pakar... Cabaran dulu dan kini amatlah berbeza. Dulu lain dan sekarang lain... kalau nak tahu bezanya, saya seru kepada semua rakan2 blog...Jom sambung belajar!!! :) Salam Ukhuwwah..

6 comments:

kin hashim said...

teringin nak sambut cabaran wan..hehhe.. moga ada lagi sisa2 semangat dan kekuatan..hehhe..

Nadiah Sidek said...

la..akk ex-student usm ke? sy pun sama tp sy kampus induk :)

anne rafei said...

teringin sangat nak belajar. tapi ada aje alasan.. bos suh amik HR Mgmt, tapi hati nak amik psychology. mmmm.. payah... ni dah ada baby, lambat lagi lah nak sambung ni.. hehehehe

wfaiziah said...

Nadiah, dulu ambik course apa? matrik tahun berapa?
Sue..sambung belajar ada baby lagi berkat. Baca senang masuk..
Kin, Tak apa asalkan semangat tu ada. Kami akan tetap bagi sokongan.

Mama Lubna said...

Rasa bertuah bila dapat kenalan dari kalangan doktor :) Kak wan ambil phatology kan? Sepupu saya saya kerja di hospital Nur zahirah, k.terengganu, juga bahagian pathology kalau tak silap saya.

Anonymous said...

buat master kat mana? USM juga ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....