music

Tuesday, September 15, 2009

BICARA RAMADHAN (bab 2)

Assalamualaikum pembuka bicara pada pagi yang sungguh indah ini, di penghujung Ramadhan yang hanya tinggal 5 hari je lagi untuk kita mengecapi nikmat dan suasananya.



Indah sungguh melihat pemandangan di sekitar pusat2 membeli-belah. Semua orang seakan enggan melepaskan peluang keemasan membeli dengan harga yang begitu murah. Tawaran harga begitu hebat hingga 80%...Harga rm100 boleh turun sampai rm20..memang berbaloi kan? Rugi bagi sasapa yang tidak berpeluang untuk ke sana terutamanya di sogo,sebuah pusat membeli belah yg dikenali oleh semua masyarakat terutamanya yang tinggal di sekitar KL.

Alangkah indahnya andai umat islam menyedari bahawa terdapat tawaran yang lebih hebat di bulan ramadhan ini yang jauh lebih hebat daripada tawaran di SOGO.. Sebenarnya bulan RAMADHAN itu sendiri merupakan bulan promosi. Sudah tidak ada bulan lain sehebat bulan Ramadhan dari segi pulangan ibadah dan pahala. Subhanallah...menyedari hakikat ini manusia pun berlumba-lumba mengadakan promosi juga iaitu promosi jualan...Alahai diri, mengapalah terkejar-kejarkan sangat promosi dunia dan tak kesah dengan promosi akhirat ni...?

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...." satu bait lagu yang tertanam dalam diri dari awal bulan Ramadhan. Namun sekadar tanam tapi rupanya tak tumbuh-tumbuh, kerana kesibukan duniawi menyebabkan terlupa nak menyiramnya. Semakin umur menginjak dewasa rupanya kalah dengan ibadah yg dilakukan di zaman kanak-kanak dulu. Terasa malu dengan diri sendiri. "Ya Allah, ampunkanlah dosa hambaMu ini dan berilah aku peluang untuk bertemu dengan Ramadhan akan datang"


Mudah-mudahan apa yang dilakukan dalam kehidupan seharian dikira sebagai amalan ibadat yang telah digandakan. Sesungguhnya Allah s.w.t Maha Pemurah...SELAMAT HARI RAYA dan JGN LUPA MEMBAYAR ZAKAT FITRAH.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....