music

Wednesday, September 2, 2009

Pergi Tak Kembali..





Semalam aku telah jalankan post-mortem ke atas 3 bodies. Semuanya muda, Melayu dan ketiga-tiganya penunggang motorsikal dan telah meninggal di tempat kejadian. Sorang lelaki, 27 dari Bachok, sorang lagi wanita, 30 juga dari Bachok dan yang terakhir pelajar Sek Men Panji, lelaki ting 4. Bila dah biasa berurusan dengan jenazah ni, hati dah makin kebal dan perasaan pun makin kurang rapuhnya. Namun bila memandang ahli keluarga...anak2 kecil yg kehilangan ibu dan ibubapa yang kehilangan anak dalam sekelip mata , hati menjadi sayu. Alangkah sedihnya bila anak yang ditatang bagai minyak yang penuh sedari kecil telah pergi tanpa diduga dengan begitu pantas sekali. Melihatkan ibubapa yang menahan sebak..hati hanya mampu berdoa agar mereka dikurniakan ketabahan.



Begitu berbeza sekali keluarga muslim menerima hakikat kematian berbanding dengan keluarga non-muslim. Alhamdulillah...itulah kelebihan seorang Islam yang penuh redha menerima ketentuan Ilahi kerna apa yang kita ada di dunia ini hanyalah pinjaman semata. Walau sesayang manapun kita padanya, sampai masanya akan pergi jua sama ada lambat atau cepat sahaja.



Kepada pengunjung blog ini yang menunggang motorsikal harap lebih berhati-hati di jalan raya. Memang kita tidak mampu menolak ajal tapi sekurang-kurangnya kita berwaspada kerana di jalan raya kita adalah golongan yang berisiko tinggi atau vulnerable.



p/s : tapi kebanyakan kes yang diterima, kesalahannya pada penunggang kenderaan besar dan juga kereta. Mereka kurang memandang motor2 semasa cross junction atau cross road..kesian orang yang bermotor, menjadi mangsa kecuaian orang lain.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....