music

Monday, September 28, 2009

CERITA LEBARAN 09


Raya tahun ini tiada bezanyanya dengan tahun2 sebelum ini. Cuma cabaran sebagai ibubapa makin bertambah bila 2 orang anak lelaki makin membesar dan punyai karenah yang tersendiri. Pagi raya pertama, seperti tahun2 sebelumnya kami akan beraya di belah keluarga suami. Kali ini di pagi raya, rumah riuh dengan tangisan anak2 kami kerana tak mahu dipakaikan dengan baju melayu.Dah habis cara dah memujuknya... memang hal ini sudahpun dijangka tapi hati masih mgharapkan mereka akan terkesan dengan pujukan sepupu sepapat yang berpakaian baju melayu, tapi rupa2 tidak... jadi terpaksalah beraya dengan baju Thomas dan sembahyang raya pun dengan baju itulah...

Menu di pagi raya masih sama dengan raya2 sebelum ini...menu pilihan mentua...nasi minyak, sate dan nasi himpit. Dah banyak tahun dah menunya tak berubah..yang berubahnya menu pada hari raya ke-2, kami buat Spaghetti Bolognes dan makaroni goreng... Menu spaghetti ni diberi oleh Tirana, TPM. Tq Tirana..sedap jugak. Raya ke -3, husband dah keje..aku dan anak2 jer kat kampung. Buat mee goreng jer..

Ada raya ke- 4 ker? mestilah kan.. sebab kebanyakan orang kata raya tu sebulan...tak apalah, tak ada salahnya kita meraikan bulan Syawal ni dengan suasana seperti hari raya, saling kunjung mengunjung, ziarah-menziarahi dan bermaaf-maafan sesama kita. Kalau di bulan- bulan lain tu... bila tetiba jer kita berpelukan mintak maaf nampak lain macam pulak...nanti orang kata: "aik, buang tabiat ke dia ni...dah tak lama hidup ker?" Biasalah manusia...

Sebut pasal kunjunagn ni..terima kasih kepada nurul,gold2rich sekeluarga kerana berkesempatan datang ke rumah kamai pada hari Jumaat raya ke 6 baru-baru ini.. Rugi betul tak sempat nak bergambar sebab banyak khusyuk sangat bersembang pasal mas dinar, public dinar dan macam-macam..

Begitulah al-kisahnnya cerita kami untuk dikongsikan..moga ketemu lagi... Wassalam

2 comments:

kin hashim said...

wa, dpt cuti raya brapa lama?

Nurul said...

haah wae, btul. akupon lupa....dah masuk kereta baru teringat. thanks a lot atas layanan wae dan wak aji. naik KL mai la umah aku.

bila mu kena attach kat GH? boleh order emas byk2 before balik huhu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....