music

Monday, September 7, 2009

Hari Ini, Rumah Dan Tupperware..

HARI INI hari cuti umum 17 ramadhan sempena menghormati hari Nuzul Quran. Peristiwa ini telah berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke 41 daripada keputeraan Nabi Muhammad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Al-Quran pula adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad SAW maka ia memberi makna terlalu besar kepada umat Islam.jadi memanglah wajar hari ini disambut oleh semua umat Islam..



HARI INI hari yang agak meletihkan kerana terpaksa berkemas dan menyediakan lauk-pauk untuk 2 buah rumah, separuh hari di rumah mentua dan separuh hari lagi di rumah sendiri. Setelah 2 minggu meninggalkan rumah kerana mengerjakan umrah di Tanah suci Mekah, rumah yang ditinggalkan penuh debu, tahi cicak dan peti ais pun mula dipenuhi kulat2 yang tidak diundang beserta dengan aroma bau yang rasanya semua orang sedia maklum. InsyaAllah...esok mereka akan balik...jadi kami akan menyambut mereka bukan sekadar dengan diri kami tapi dengan rumah yang bersih.



HARI INI mata tidak puas memandang deretan Handy cool di tepi pintu peti ais kami. Dah sekian lama teringin nak tukarkan botol2 air lama dengan botol air tupperware tapi almaklum je lah harga setiap satu tupperware ni boleh tahan jugak. Bila jumpa handy cool 1 liter ni dengan harga promosi yang agak berpatutan, aku tidak melepaskan peluang ni dan telah membelinya sebanyak 4 biji dengan harga ahli RM 80 lebih total...hmmm rasa puas hati...hadiah untuk diri sendiri..lagipun beli dengan duit sendiri...:). Aku ni memang peminat tupperware...rasa berbaloi beli walaupun harganya agak mahal jika dibandingkan dengan bekas2 plastik yang lain. tapi kata orang alah membeli tapi menang memakai...


Deretan handy cool warna kuning 4 set di bahagian atas untuk simpanan air masak yang disejukkan. 2 handy jug kat bawah tu yang dah lama...untuk simpan minuman kegemaran anak2, air oren dan tea o atau sirap..

Botol2 air lama yang digunakan sebelum ni untuk diposkan ke kampung..

Antara koleksi tupperware untuk kegunaan harian...banyak lagi yang tersimpan..

dalam kabinet dapur pun penuh dengan tupperware...


HARI INI dan hari-hari seterusnya...beginilah keadaan rumah menjaga 2 heroes yang semakin membesar. Mainan yang bersepah tidak boleh dikemaskan kecuali waktu mereka tidur.. Nak berjalan pun susah. Bila bangun jer dari tidur cari mainan balik dan sepah2kan semula..kalau mainan2 ni disimpan, habis barang2 dapur,sofa, kusyen dan barang2 rumah lain akan jadi mainan mereka. Aduhai...walau apapun hati tetap gembira kerna di sebalik rumah yang bersepah dan selerak inilah wujudnya wajah2 insan tersayang.... Andai rumah kemas dan rapi itu tandanya mereka tiada di sisi... wallahua'lam.


Realiti keadaan rumah yang bersepah most of the time.


P/s : Catatan ini adalah catatan semalam,7 september, hari Nuzul Quran, tapi hanya berkesempatan poskan hari ini sebab semalam 2 heroes telah datang mengoffkan my PC dan menarikku untuk temankan mereka menonton TV. Papanya on call dan kalau ada papanya pun tak boleh entertain mereka seperti dulu lagi kerana sibuk menyiapkan dissertation.

Mudahan diberkati Allah hendaknya...


3 comments:

kin hashim said...

bersepah pun, lawa lg rumah wan nih. tak leh lawan rumah kami...hehehh... ada 4 org 'tukang kemas'!

noorsafone said...

salam kenal Wan...Kak Noor suka tpware juga...jo singgah umah..

Shopping Online (LA Cantek) said...

guna brands tupperware ye....jangan lupa singgah http://tupperwarediksu.blogspot.com...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....