music

Monday, November 30, 2009

Cerita KORBAN 09 dan kalimah ALLAH dalam daging..

Alhamdulillah...Sepanjang 3 hari raya korban ni matahari bersinar memancarkan cahayanya seolah-olah musim tengkujuh telahpun berlalu. Bolehlah acara penyembelihan korban dan ziarah dilakukan dengan baik sekali.... tapi hari masuk je hari ke-4 hujan mula menyimbahi bumi..apapun syukur dengan nikmat Allah s.w.t kurniakan .... tanpa Allah siapalah kita, hanya menumpang di bumiNya.

Terasa ingin kongsikan sedikit gambar yang telah dirakam sepanjang acara korban dirumahku:
Gambar 1: bersama ahli keluarga sambil menunggu pengambil bahagian dalam korban sebnyak 7 bahagian, yakni 7 orang utk seekor lembu. Perancangan awal korban akan dilakukan sebaik sahaja selesai sembahyang raya tapi akhirnya lewat juga sbb salah seorang pengambil bahagian lewat datang....hmm adat manusia. Nak kenalkan..duduk 3 dari kiri adalah ibu penulis dan duduk paling kanan adalah ibu Nurul, gold2rich. Kami sebenarnya berjiran..

Gambar2: jarang2 dirakam oleh kebanyakan orang...saat jual-beli. Penjual melafazkan akad jualnya dan disambut dengan lafaz membeli 1 bahagian daripada 7 bahagian lembu dengan jumlah harga yang telah dipersetujui.. sebenarnya penjual dan wakil penyembelih lembu korban ni adalah abang kandung kita sendiri...

Gambar3 : Saat lembu direbahkan...agak susah juga. Memerlukan teknik yang betul dan tenaga lelaki2 perkasa untuk menarik tali yang diikat pada kaki lembu.. sebanyak 2 ekor lembu talahpun direbahkan.

Gambar4 : Dengan lafaz Bismillah...lembu ini selamat dikorbankan. Alhamdulillah..bertuah lembu ini kerana telah terpilih menjadi lembu korban. Di saat melihat darah yang mengalir...sekali lagi niat dilafazkan dalam hati...Mudahan korban ini diterima disisi Allah s.w.t dan moga dikurniakan rezeki yang melimpah ruah utk menjalani ibadah korban lagi pada tahun depan..

Gambar 5: Sewaktu kami memotong daging untuk digoreng, tetiba kalimah ALLAH muncul. SUBHANALLAH... kalimah ini terbentuk daripada lapisan urat dalam daging dan bukannya dibuat-buat.. Ingatlah ALLAH di mana sahaja kita berada kerana ALLAH berada di mana-mana..

Wallah'alam.... Mudahan perkongsian ini bermanfaat.

4 comments:

Mama Lubna said...

Subhanallah.. benarlah, bahawa Allah di mana2. Smg kita menjadi insan yg benar2 taat dan tunduk kepadaNya. :)

Unknown said...

salam...hari ini manusia tidak berupaya lagi untuk dijadikan tempat untuk ingat akan kbesaran Allah..dan Allah zahirkan kudratnya pada makhluk selain dari manusia...

kin hashim said...

Subhanallah...

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Sudi-sudilah tinggalkan kenangan di sini. Moga Ukhuwwah berpanjangan..TQ

PERMATA HATIKU....